2018. március 7., szerda

A "csípős" munkáról... Egy pici HYPE a csípőhorpasznak! :)

forrás: https://www.lower-back-pain-answers.com/iliopsoas.html
Amit a csípőhorpaszról tudni kell :)

A csípőhorpasz a felső test és az alsó test közötti híd. A test mozgásának középpontjában áll.

Gyakran nevezik a "hatalmas, erős" csípőhorpasznak a fitnesz világban mivel számos fontos funkciója van a mozgásban az egész testre kihatóan.
Ha "csak" egyszerűen fáj a derekad és az orvos, röntgen, ct, mr nem mutatott semmi elváltozást...de a derekad mégis fáj, lehet hogy a csípőhorpasznál kell keresni a megoldást...


Milyen problémák hátterében lehet gyanús a csípőhorpasz:
- deréktáji és keresztcsonti fájdalmak
- fájdalom a lábakban, a nehéz, fáradt láb érzése
- rossz testtartás
- alvászavarok
- gyalogláskor fellépő csípő és combfájdalmak
- szorongások, depresszív hangulat (ezt lentebb bővebben kifejtem)


Most nézzük meg a másik oldalt. Mi a helyzet a megfelelően működő csípőhorpasszal?

forrás: http://mozgunk.hu/2017/03/05/kinetikus-lanc/


A megfelelően működő csípőhorpasz izom neutrális tartásba hozza a kismedencét, stabilizálja a csípőt, támogatja az alsó gerincet és a hasrészt, támogatja a szerveket a kismedencei és a hasüregben, és ez lehet meglepő, de a helyes csípő és megfelelően működő csípőhorpasz a gerinc nyaki szakaszának a problémáit is enyhíti. Hogy miért is?
Ehhez egy picit távolabbról kell néznünk a testünket és kell egy kifejezés is ide a "kinetikus lánc" avagy a "minden mindennel összefügg a testünkben, ha mozgásról van szó".
A képen is látszik, hogy a testünkbe leegyszerűsítve írva "egy stabil és egy mobil" rész követi egymást. Mi történik ha a mobil rész "stabil" lesz (megfeszül, beszűkül a mozgástartomány az adott területen), a test kompenzál és az eredetileg stabil terület fog mobilizálódni, de mivel nem ez a meghatározott, természetes feladata, így fájni fog és később sérülések kiindulópontja lehet.
Akkor nézzük meg, hogy mi van a csípő (elvileg mobil) felett: a gerinc ágyéki szakasza (elvileg stabil) és a csípő alatt pedig a térd (elvileg stabil). Ha ezt a gondolatmenetet megérted, már érthető a sok derékfájás és piriformisz szindróma oka lehet egy túl feszes, nem megfelelően mozgó csípő.
Visszatérve még a megfelelően mozgó csípő "SWOT" analíziséhez, a jól működő csípő segíti
- a zsírégetést
- a sportteljesítmények javulását
- a fájdalommentes életet
- a stressz szint alacsonyabban tartását
- a jó alvásban is segíthet és a helyes légzésben is, mivel kapcsolatban van a rekeszizommal ami az elsődleges légzőizom.

Jobb alvás, zsírégetés és stressz szint csökkenés? Igen, bár mint a címben írtam most egy picit HYPE-oljuk a csípőhorpaszt! :)
Valóban, ha feszes a csípő akkor a testünk "fuss vagy harcolj" üzemmódban van, riadókészültségben, mivel ez a belső, hatalmas izom így mélyen kapcsolódik a természetes túlélési ösztönünkhöz.
Így a feszült csípő olyan infót küld az agyba, mintha állandó veszélyben lennél. Feszült, stresszes helyzet, pedig nem segíti a zsírvesztést, a megfelelő testsúly elérését és zavarja a nyugodt alvást is.
A csípőhorpasz legnagyobb "ellensége" az ülés, az ülő munka, az ülő életmód. (gondoljuk végig, mennyit ülünk egy nap: autóban, tömegközlekedésen, munkában, otthon, ...)

Ha HYPE legyen HYPE ;)
Egyszerűen mondhatjuk, ez az izom a helyes testtartás alapja. Ha a csípőhorpasz túlfeszült, komoly következmények járhatnak az egész testben. 

Lehet még fokozni? Lehet... ;)
" a test súlya a medencén, csípőízületen keresztül tevődik át az alsó végtagokra. A súlyelosztásnak megfelelően alakul ki a csontszerkezet is (trabekulák). A csontszerkezet a mozgásfejlődéssel alakul ki...Az élet folyamán a csontszerkezet folyamatosan átalakul és destruálódhat is.... A csontszerkezet "gyenge pontja" a femur nyakánál található."
A femur nyaka? Mi az? :) A combcsont nyaka, a combnyaktörés ami oly sok csontritkulásos beteg életét keseríti meg. A fentiek alapján a megfelelően mozgó csípőhorpasz segít a csontritkulás megelőzésében!


2018. március 5., hétfő

Miért kellene a terápiás jógaoktatóknak egészségügyi képzés (is)?

Álljon itt egy idézet dr. Vígh Bélától amit mint lektori vélemény írt a Mira Mehta Gyakorlati jóga című könyvéhez.
"A könyv ajánl ászanákat a menstruációs panaszok, fejfájás, stb. esetére. Nem mindegy, hogy melyik gyakorlat okoz alhasi vérbőséget, melyik nem; mikor van erre egészségügyileg szükség és mikor káros hatású. A fejfájás sem mindig gyógyítható meg az ajánlott testhelyzetekkel. Pl. egy egyszerű vazomotorikus fejfájásnak nem lehet gyógymódja a fejenállás; nem is beszélve arról, hogy mennyi más oka lehet az egyszerű fejfájásnak."




Hogy ki volt dr. Vígh Béla?
Itt olvashatsz róla:

Dr. Vígh Béla írta az alábbi könyveket:


Itt pedig egy videó dr. Vigh Béla előadásaiból:








2018. március 2., péntek

Törzscsavarások helye a női jóga gyakorlásában (Idegen tolakkal)

Ebben a blogbejegyzésben Bobby Clennell, Nők jógakönyve című művéből idézek. 
Ahogy a fordított gyakorlatokat, úgy a törzscsavarásokat is sokszor "mumusként" emlegetik a női jóga foglalkozásokon. Ez a hozzáállás nagyon limitált és felszínes tudást takar. 
Ahhoz, hogy egy gyakorlatot elvégezzünk, nem árt, ha van egy kis anatómiai ismeretünk.
Például, jó ha tudjuk, hogy a gerincünk melyik szakasza, hogyan mozog. 
Jelen esetben, jó ha tudjuk, hogy a gerinc hossztengelye körül legjelentősebb csavarás a nyaki szakaszon valósul meg, a háti szakasz is mozgékony, legkevésbé az ágyéki szakasz csavarodik.Ha ezzel tisztában vagyunk, akkor az ászanákat helyesen tudjuk elvégezni, egészség fejlesztő hatást érve el.
De hogy pontos számokat is írjunk:
"Csavar-mozgás vagy torzió
A torziós mozgás a vízszintes síkban játszódik le. A mozgás itt is a nyaki szakaszon a legjelentősebb: mintegy 50 fok. A háti szakaszon 35 fok, az ágyékin pedig szinte csak jelképes 5 fokos torzió jön létre."
Forrás: http://jogagrubedli.hu/tudastar/gerinc-alapmozgasai
Itt pedig egy kicsit részletesebb magyarázattal szolgálnak:
"Torsio (rotatio). A nyaki szakaszon a legjelentősebb a vízszintes ízületi síknak megfelelően. A háti szakaszon is jelentős, mivel a frontális ízfelszínek egy köríven helyezkednek el, melynek a központja a csigolyatesten van. Az ágyéki szakaszon alig lehetséges az ízfelszínek saggitalis állása miatt. Az utolsó ágyékcsigolya és a keresztcsont közötti frontalis ízületi felszín kisfokú torziót ( fordulást) megenged. " Forrás: https://gerinces.hu/a_gerincrol/a-gerinc-anatomiaja/
Forrás: Bobby Clennell Nők jógakönyve
Ha megvagyunk az anatómiával, akkor nézzük is, hogy Bobby Celnnell mire ajánlja a törzscsavarásokat,  női jóga gyakorlásakor:"Az ülő tartások...csavarásokkal kombinálva enyhítik az alhasi puffadást és egy sor egyéb menstruációs tünetet, többek között a hányingert és a derékfájást."
Forrás: Bobby Clennell Nők jógakönyve
Forrás: Bobby Clennell Nők jógakönyve
"A csavarások szintén igen fontosak a nők számára, mert felélénkítik és erősítik a belső szaporítószerveket. Geeta Iyengar a Jóga: a nők drágaköve című könyvében  a csavarások gyakorlását javasolja a menstruációs  problémákra, a belső elválasztású mirigyek hibás működésének korrigálására és az elhízás ellen is. A csavarások a máj működését is fokozzák." Forrás: Bobby Clennell Nők jógakönyve 
Forrás: Bobby Clennell Nők jógakönyve
"A gerinc csavarása...a pangó vér és nyirokfolyadék kipréselődik a hasból (és a májból), ha pedig elengedjük az ászanát, az izomzat is elenged és friss vér zúdul be erre a területe, ami átmossa és táplálja azt. A csavarások javítják az emésztést is.
Forrás: Bobby Clennell Nők jógakönyve
Forrás: Bobby Clennell Nők jógakönyve