2018. február 21., szerda

Hasfájásra felülés? Ugye nem! A női jógáról a természetgyógyász szemével!

Ismét picit másik oldalról közelítjük meg az intim részek "edzését". Ha csak a belső izmok, gátizom edzésére fókuszálunk ha a medencében gond van (PCOS, endometriózis, méh mióma, stb. de ide tartozik a fájdalmas, erős menzesz is), az olyan mintha valakinek fájna a hasa (gyomor, bél, máj, epe, bármi) és a terapeuta felüléseket és haspréseket javasolna! Van kapcsolat a belső szervek és a körülöttük lévő izmok között, de a "hasfájásra végezz néhány hasprést" mégis morbidnak tűnik!
Lehet fura a hasonlat, de talán így érthető, hogy a belső izmok edzése nem lesz elegendő a problémák kezelésére...
A terápiás női jóga gyakorlatok lényeg pont abban rejlik, hogy a megfelelően kiválasztott ászanákban megtanulva bennük a helyes izomhasználatot,nyugalmat hozunk a medence belső terébe, kilazítva az ülő munka (széken ülés) okozta feszültséget.
Tehát nem száz ismétlés emelgetve a térdünket baddha konászanában, hanem belelazulás, a helyes izmok használatával megpihenés.
A képeken néhány baddha konászana vaiáció látható, a gyakorló megfelelő igényeihez igazítva a gyakorlást!

forrás: Bobby Clennell, Nők jógakönyve, kindle edition

Ez ugye egy újabb kérdéskört feszeget! Eszközös jóga vagy eszköz nélkül, hiszen az ókorban sem használtak a jógik téglát, párnát és egyéb eszközöket (zárójelben jegyzem, hogy a tradícionális jógát az ókorban nem gyakorolták a nők). Ha a mai civilizációs betegségeket és a sok ülés okozta problémákat nézzük, akkor mindenképpen javasolt az eszközök használat, hogy a jóga ászanák egészségmegőrző hatását meg tudjuk érezni.


forrás: Bobby Clennell, Nők jógakönyve, kindle edition

Jogos a kérdése: mikor üljek magasabbra? Bobby Clennell a Nők jógakönyvében a következő instrukciót adja erre: "Ha a térdeid magasabban vannak, mint a csípőd, ülj fel egy vagy több összehajtogatott takaróra. A takarókkal támogatott ülés ad egy olyan tengelyt, ahonnan még tovább tudod leengedni a belső lágyékokat. Ezzel egy időben a gerinc erősebb emelését is elősegíti.
Ismét egy idézet a könyvből, kép formájában:


forrás: Bobby Clennell, Nők jógakönyve

A fenti bekezdést így folytatja: "Amennyiben üléskor az ágyéki gerinc lesüllyed és hátraesik, a has összepréselődik, ez pedig csökkenti a vérellátást."

Majd így:

forrás: Bobby Clennell, nők jógakönyve
A fentiekből látszik, hogy a jóga ászanák terápiás használata (a női terápiás jóga gyakorlás is), pontos, precíz, intelligens, egyénre szabott ászana gyakorlás. Ez teszi lehetővé, a jóga egészség megőrző, fejlesztő hatását elérjük. Itt a sportos nézőpont a sok és erőltetett ászana gyakorlás nem hogy nem használ, hanem ronthat is!