2017. március 29., szerda

Dalai Láma a belső békéről...

forrás: http://biztonsagpiac.hu/wp-content/uploads/2012/05/dalai-lama.jpg

"Tapasztalatom szerint az igazi boldogság legfőbb jellemzője a béke: a belső béke. Ez nem valamiféle "elszállt" érzés. Nem is az érzelem hiánya. Ellenkezőleg, a béke, amiről beszélek, a másokkal való törődésben gyökerezik, és nagyfokú érzékenységet és érzelmet foglal magába. (...) A boldogság legfőbb jellemzője tehát a belső béke. Ez megmagyarázza azt a paradoxont, hogy míg vannak emberek, akik minden anyagi jólét ellenére elégedetlenek, addig mások a legnehezebb körülmények között is boldogok maradnak.
Dalai Láma

2017. március 28., kedd

Az ászanák célja a belső csend...

Álljon itt két idézet a jóga ászanák gyakorlásával kapcsolatban:

A testhelyzetek nem arra valók, hogy egyikből a másikba ugorjunk, miért is csináljuk a testhelyzeteket? Ahogy múltkor már megosztottam veletek, ez egy tudatos folyamat. De amikor bármit is teszel, a legfontosabb, hogy milyen az elméd állapota.
Ki az, aki csinálja, én, az elmém az az eszközöm, amivel az cselekvésemet meg tudom figyelni. Az elme megfigyel, az elme instruál, az elme csinálja, az elme megfigyel. Ha össze vagy zavarodva, semmit nem tudsz ügyesen megcsinálni. az elmének a folyamat során nagyon megpihentnek, békésnek, tisztának, és örömtelinek kell lennie. Ezek az előfeltételek, ezek az alapok. Bármikor, ha egy testhelyzetet szeretnél elvégezni, előtte csendesítsd le az elmédet.
Egy békés elme, egy nem erőszakos elme képes megfigyelni tisztán a határokat és nem követ el erőszakot. Az elmének nyugodtnak, tisztának és örömtelinek kell lennie, miközben végzi a folyamatot. Mivel az elme az, aki instruál és az elme az, aki megfigyel, ha az elme nincs jelen, akkor káosz van.
Nem az a lényeg, hogy hány testhelyzetet végzel el, milyen mélyen helyezkedsz bele, mindez nem érdekes. Az elme lehet, hogy gyakorlás közben arra akar sarkallni, hogy csináljunk valami mást, akkor kérd meg őt, hogy kérlek elme, központosítsuk magunkat makarászanában, és aztán végezzük ezt a folyamatot.
” (Ashutosh Sharma)
Forrás: http://jogaszekesfehervar.hu/az-aszanagyakorlasrol/

Ashutosh Sharma a Himalájai jóga tradíció tanára, tőle olvashatsz egy nagyszerű írást itt: http://kny.hu/kny/erzelmeinkmegtisztisa


forrás: http://m.cdn.blog.hu/jo/joga/image/AshutoshSharma-2010.JPG


"Kérdés: Miért ne legyen gyors az ászanagyakorlás?
Válasz: A gyors mozdulatok összezavarják a keringés és a légzés ritmusát. Ez sérülésekhez és egyéb problémákhoz vezet a különböző testrészekben. A megfelelő légzéssel kísért lassú ászanagyakorlás nem csak eltávolítja a test betegségeit, hanem csitta ékágratához (*az egyhegyű elme) is vezet. Ennek ellenére hangsúlyoznom kell, hogy a gyakorlást mindig a tanár utasításai alapján kell végezni."
(* a szerk.)
A választ Krishnamacharya a modern jóga atyja adta.
Forrás: http://jogamagazin.hu/krishnamacharya-interju/ (forrás: Mala Shivatsan: Yogacharya Krishnamacharya – The Purnacharya című könyv.) és http://bandhaworks.hu/interju-krishnamacharjaval/
forrás: http://jogapedia.hu/media/image/Krishnamachara.jpg

Krishnamacharyaról itt találsz olvasnivalót:
http://jogapedia.hu/krishnamacharya
http://www.hotashtanga.com/2014/01/krishnamacharya-elete.html


Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu

2017. március 14., kedd

jóga 1x1 Szubjektív! Avagy hétköznapi félreértések a jóga körül 1.

Teljesen kezőknek való-e a vinyásza flow jóga? 

Röviden: NEM! :)
Hosszabban:
A jógát sokan az egészségügyi problémáik miatt választják, mint egészség megőrző/helyreállító mozgásformát. Bár a jóga hatásai messze túlmutatnak a fentieken a tényt, hogy sokan ezt keresik benne, el kell fogadni! Sőt! Ennek megfelelően kell a jógaórákat megtartani (ami valljuk be őszintén, kevés kivételtől eltekintve: ászana oktatás). A derékfájós kezdő jógázó (az egyik leggyakoribb indok a jóga elkezdésére) vélhetően nincs tudatában a helyes mozgásnak, az anatómiailag helyes testtartásoknak, emiatt célszerű az elején lassan, nyugodtan, nem "áramolva" megtanulni, begyakorolni a helyes testtartásokat.
forrás: https://www.yoginit.com/images/shiva-rea-1.jpg
Mi a vinyásza jóga?
"A Vinyasa Flow egy dinamikus jógairányzat. Mint minden jógagyakorlás, a Vinyasa Flow is arra törekszik, hogy harmóniát teremtsen a test, az elme és a lélek hármas egységében. A test mozgását összehangoljuk a légzéssel és közben az elmét is ugyanerre, vagyis magára a gyakorlásra, a testre és a légzésre irányítjuk."
forrás: http://vinyasaflowjoga.blogspot.hu/p/bemutatkozas.html
 Hogyan gyakoroljuk a vinyásza jógát?
"Az ászanákat sorozatokba rendezve gyakoroljuk és egyik ászanából a másikba irányított légzés és mozgás kíséretében „áramlunk” át. A vinyasa flow arra tanít, hogy legyél tudatában minden lélegzetvételnek és legyél tudatában minden mozdulatnak is. Az ászanákat nem önmagukban, hanem egy folyamat részeként gyakoroljuk. Ez segít abban, hogy a mindennapi életet is egymáshoz kapcsolódó, tudatos tevékenységek soraként éld meg és felismerd, hogy a mindennapi életed is ugyanolyan, dinamikus mozgásban lévő folyamat, mint amit a jógaszőnyegeden átélsz."
forrás: http://vinyasaflowjoga.blogspot.hu/p/bemutatkozas.html
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Egy fontos dolog amíg el nem felejtem! :)
A vinyásza jóga jó! 
Vinyásza jógázni nagyszerű érzés, ahogy a már idézet blogból még néhány sor, mert nagyszerűen mutatja be a vinyásza jógát:
"A vinyasa flow dinamizmusa hűen tükrözi a körülöttünk lévő világot, ahol minden állandó mozgásban és változásban van. Megtanít arra, hogyan lovagold meg az áramlatokat és a hullámokat ahelyett, hogy az árral szemben úsznál!"
forrás: http://vinyasaflowjoga.blogspot.hu/p/bemutatkozas.html
forrás: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/G/01/dvd/anchorbay/dailyflow2.jpg
 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Visszatérve az eredeti témához! 
Teljesen kezdőknek még sem ajánlanám! Miért? Pont a dinamizmusa és a folyamatossága miatt!

A teljesen kezdő gyakorlónak pont a nyugodt, lassú, elmagyarázó foglalkozásra van szüksége, ha meg derékfájása van, esetleg gerincsérve, vagy más betegsége, akkor meg még inkább! ( A betegségek és jóga kapcsolata lesz a jóga 1x1 blogsorozat második része, emiatt erre majd még bővebben kitérek).

forrás: https://alessandrayoga.files.wordpress.com/2009/05/desktop.jpg
Akkor mégis miért keresi sok teljesen kezdő a vinyásza flow órákat?
A bőrünkből nem tudunk kibújni :) ha egész nap rohangálsz, pörögsz, imádod a tempót, a sebességet, lehet úgy érzed, nem tudnál elviselni 90 perc (néha egy kicsit több) nyugalmat! Emiatt azt gondolhatjuk, hogy oké, akkor a jógából is a mozgásosabbat választom! Itt megint álljunk meg egy pilanatra! Mi a jóga? Nem, nem a trendi, "Magyarországon világhírű sztároktatók", közéleti személyiségek, celebek  szerint, hanem minek írta le a jógát Patandzsali a jóga szútrákban? 
"A yoga: az elmében lezajló alakulásoknak a megszüntetése."
forrás: http://turiya.vidya.hu/konyvtar/hinduizmus/yoga/yoga_szutrak_kaczvinszky.html
Ennek fényében, ha valaki a jógán is pörög tovább, akkor bár mozog és ászanákat végez, nem jógázik a jóga igazi értelmében nézve! Ha viszont kezdőként adsz időt magadnak, megtanulod a helyes testtartásokat, ászanákat, akkor a későbbiekben egy vinyásza flow órán tényleg elcsendesedsz és megérzed az áramlás! :)

forrás: https://www.yoginit.com/images/shiva-rea-2.jpg
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ 1 indok, hogy ne indulj derékfájással, kezdőként vinyászázni!
Mi a vinyásza?
"A Vinyasa Flowban gyakran használunk egy átkötő gyakorlatsort, úgynevezett „Vinyászát”, amit az Astanga Jógából is ismerhetsz és ami leginkább a Napüdvözlet (Szúrja Namaszkár) sorozathoz hasonlít. A Vinyásza átmenetet és folyamatosságot biztosít, fenntartja a gyakorlás során keletkezett hőt a testben és fizikai, mentális és energetikai síkon is semlegesíti a testet két sorozat között vagy egy-egy nagyobb igénybevételt jelentő ászana után."
forrás: http://vinyasaflowjoga.blogspot.hu/p/bemutatkozas.html
A semlegesíti szót kijelöltem, mert a vinyászának pont ez az értelme: semlegesít a két gyakorlat között!

De ahhoz, hogy egy napüdvözlet szerű sorozat semlegesítő legyen nem árt egy kis ismeret már a testünkről, illetve ha van gerincproblémád lehet nem is ajánlott (vagy csak módosításokkal) a napüdvözlet!

forrás: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/45/f2/8c/45f28c4abc3fedd4a079f84d1837f7a3.png
Lehet felmerül a kérdés, hogy miért is foglalkozom ennyit a sérülésekkel, a gerinccel?
Egészségügyi szakdolgozóként és mozgásterapeutaként az eskü szövegében volt a "Primum nil nocere" - "Az elsö, hogy ne ártsunk" - Hippokratész. Ez nagyon hasonlít a Patandzsali jóga szútráiban leírt jáma (a jóga első lépcsője) öt részéből az elsőre, ez pedig az AHIMSZA (nem ártás).

ui.: Ja igen, nem csak ászanák vannak a jógában, Patandzsali 8 lépcsőt sorol fel a jóga részeiként, ebből az egyik az ászana, de van még másik 7... :)

2017. március 5., vasárnap

Mi a jóga célja?

forrás: https://i.ytimg.com/vi/p14a_yZciRU/hqdefault.jpg
A jóga céljáról kapunk nagyszerű leírást Pressing Lajostól a Buddhista missziótól.

"Tisztelt Tóth Úr!
A szellemi jóga és a hatha jóga között eredetileg csak annyi különbség volt, hogy a hatha jóga a szellemi jóga egyik sajátos módszere volt. Eredetileg 
ugyanis minden jóga szellemi jóga volt, amennyiben a szellem  

felszabadításának különféle útjait jelentették.

Az, amit ma "Hatha jóga" néven tanítanak, ennek csupán felszínes és elcsökevényesedett változata, mely a jógát csupán testgyakorlási vagy egészségmegőrzési rendszernek tekinti. Ehhez képest a szellemi jóga elsősorban célkitűzéseiben és a gyakorlatokhoz való attitűdjét tekintve 
különbözik.

Ászanákat a szellemi jógában is használunk, a hangsúly azonban nem annyira ezek testi vonatkozásain vagy technikai végrehajtásán van, hanem inkább az ászanákon keresztül a testet is egyfajta meditációs tárgyként kezeljük. Így itt az ászanák is a szellemi elmélyedés és a tudatosság kiterjesztésének útját jelentik.

Üdvözlettel
Dr. Pressing Lajos vezető tanár
Buddhista Misszió"


A levelet Tóth Gergő barátom kapta 2006/12/18-án küldött jógával kapcsolatos kérdéseire.

Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu