2016. december 27., kedd

Készülj a bacik ellen! Mint egy jógi!

Itt a tél, a hideg! Egyre másra kerülnek fel a FB-re, az immunerősítő italok, ételek receptjei, a táplálékkiegészítők hirdetései. Itt most egy picit előbb kapnám el a fonalat ( a bacikat)!:)
Ne hagyjuk, hogy a bacik bejussanak a szervezetünkbe. Ezzel sok energiát spórolsz meg az immunrendszerednek! 

A munkahelyi kultúra, a nagy csarnokok, a 150 fős irodák kedveznek a bacik terjedésének!
forrás:http://images.mentalfloss.com/sites/default/files/styles/insert_main_wide_image
Elég egy beteg kolléga aki végig hapcizza, köhögi a napot és sok embert tud megfertőzni, akaratán kívül. Nálunk még nem "divat" a "maszk" pedig hasznos és praktikus módja a légúti fertőzések csökkentésére... De ott tartottunk, hogy emberünk jó néhány kollégát megfertőzhet. A belélegzett bacik megtapadnak a nyálkahártyán, majd elkezdenek szaporodni, Te pedig betaknyosodsz... :(
Itt jön a képbe egy hatékony módszer: az esti orrmosás. Ezzel a módszerrel hatékonyan és olcsón (1500,-/db az orrmosó kanna) tisztán tudod tartani az orrjáratokat!

A Satkarma és a Dzsala Néti (Jala Néti) - magyarul orrmosás

"A satkarma módszerek a hatha jóga részét képezik. Tisztító technikák, melyek eltávolítják a méreganyagokat a fizikai testből. A sat szó a satkarma technikák hat csoportjára utal, a karma tevékenységet, eljárást jelent. ... A dzsala néti az orrüregek megtisztítása" (forrás: http://www.satyananda.hu/joga_satkarma.html)
forrás: http://satkarma.hu/orrmoso-hasznalata/

"Az orrmosás (Jala Néti) eltávolítja a váladékot, szennyeződéseket, az orrjáratokból és az üregekből is, ezzel elősegítve a levegő akadálytalan áramlását. Segít a légúti betegségek kezelésében és megelőzésében is, asztma, tüdőgyulladás, hörgőhurut, tüdőtuberkulózis esetén. Enyhíti az allergia, a megfázás, az orrmelléküreg-gyulladás, orr-, garatmandula-gyulladás, számos, szem-, torok-, és fülbetegségek tüneteit. Ezáltal javítja a hallást."



"Az orrmosás serkenti az orrban lévő idegvégződéseket, javítva az agyműködést. Egyensúlyba kerül a jobb és a bal orrnyílás, valamint a hozzá kapcsolódó jobb és bal agyfélteke, megteremtve a harmónia és az egyensúly állapotát az egész testben, valamint a keringést és az emésztést irányító rendszerekben."


Hogyan használd?
A használata rendkívül egyszerű: "Az orrmosáshoz néti kannát és meleg sós vizet használj. A só tiszta, tartósítószer- és jódmentes legyen. A só biztosítja, hogy a víz ozmotikus nyomása megegyezzen a testnedvekével, ezáltal lecsökkentve a nyálkahártya irritációját."  forrás: http://www.jogastudio.hu

Az orrtisztítás, orrmosás folyamata (Dzsala Néti, Jala Néti)

1. Előkészületként melegíts fel tiszta vizet a testhőmérsékletednél, kicsit melegebbre. 38-40 fokosra. Keverd össze tiszta sóval, mely tartósítószer- és jódmentes. 1 liter vízhez, kb. 1-1,5 kávéskanálnyi, 3-4 gramm sót használj. A só fajtája, szemcséssége, töménységétől, sűrűségétől függően ez változhat. A só biztosítja, hogy a víz ozmotikus nyomása megegyezzen a testnedvekével, ezáltal lecsökkentve a nyálkahártya irritációját. (Hideg víz, de a túl sós, illetve a kevés só tartalmú is maró, égető érzést okozhat az orrnyálkahártyán.)

2. Töltsd meg az orrmosó edényt a meleg, sós vízzel.

3. Állj egyenesen, kisterpeszben, a testsúlyt egyenlően elosztva a lábak között, majd hajolj előre. Hunyd be a szemed, és lazítsd el az egész tested.

4. Billentsd a fejed oldalra, és kissé hátra.

5. Lélegezz a szádon át! Az orrmosás ideje alatt mindvégig!

6. Óvatosan illeszd az orrmosó edény kifolyó nyílását (csőrét) a feljebb lévő orrnyílásba. Semmiképp se erőltesd! A csőr végének kényelmesen, de határozottan kell illeszkednie az orrnyílás falához, hogy a víz ne szivárogjon mellette, az orrnyílásba folyjon, ne az arcra.
forrás: http://satkarma.hu/orrmoso-hasznalata/
7. Billentsd az orrmosó edényt, és igazíts a fejed helyzetén, hogy a víz az alul lévő orrnyíláson keresztül távozzon. Először könnyű csiklandós érzést tapasztalhatsz, amikor a víz megkeresi magának az utat a másik orrnyílás felé. Lélegezz közben folyamatosan szádon, a torkodon át.

8. Amikor átfolyt a víz vedd ki a csőrt, és fordítsd középre a fejed, hagyd, hogy a víz kifolyjon az orrból. Billentsd a fejed a másik oldalra és ismételd a folyamatot, ezt az orrnyílást is kitisztítva.

A további lépéseket itt tudod elolvasni: http://satkarma.hu/orrmoso-hasznalata/

Ha mindezt este lefekvés előtt elvégzed, a bekerült baciknak nem tudnak megtelepedni és tovább fertőzni. Azzal, hogy be sem engeded a bacikat, az immunrendszerednek is spórolsz egy csomó munkát! :)

Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu


2016. december 12., hétfő

Az elme 5 állapota (idegen tollakkal)

T. K. V. Desikachar magyarázata szerint öt kategóriába sorolhatjuk az elme működését.
Desikachar ászana gyakorlás közben
apjával és tanítójával Krishnamacharya-val
forrás: http://www.thehindu.com/news/


A régi bölcsek az elme különféle állapotainak felismerésén keresztül próbálták megérteni annak működését, írja T. K. V. Desikachar. Vyasa Patanjali Jóga szútráihoz írott magyarázatában tér ki erre az öt kategóriára. Valószínűleg már mindannyian megtapasztaltuk elménk ezen állapotait, hiszen folyamatosan ezek között ingadozunk. A jóga gyakorlása azonban segít bennünket, hogy időnk nagy részét az általunk kívánatosnak talált elmeállapotban tölthessük.



KSIPTA
Az elme állapotának ezen alacsony szintjén az ember nagyon zavarodott, nem képes gondolkozni, figyelni, vagy csendben maradni. “Mintha egy majom ugrándozna össze-vissza,” mondja Desikachar. “Hiába adsz neki akár egy gyémántot is, azt sem fogja tudni mi az.”


MUDHA
Ebben az állapotban semmilyen információ nem ér el az agyba. Az elme tompa és közömbös. Ilyen például ha valaki a kulcsával a kezében áll és azon gondolkodik, hol is lehet a kulcsa.


VIKSIPTA
Itt az elme ugyan befogadja az információt, de képtelen feldolgozni. Zavarodottan kavarog, miközben ehhez hasonló belső párbeszédet folytat: “ Mindent meg akarok csinálni, mégsem tudok mindent megcsinálni. Ezt tegyem inkább vagy azt?”


EKAGRA
Ebben az állapotban az elme el van lazulva, viszont nem álmatag. Az egyén kész arra, hogy fókuszáljon és odafigyeljen valamire, ez a meditáció előszobája. Egy jó jóga óra az ellazított figyelem ezen állapotába tudja hozni az elmét.


NIRODHA
Itt az elmét nem háborgatják a kavargó gondolatok, teljesen el tud merülni a figyelem fókuszában lévő tárgyon. Meditáció közben van agyunk ebben az állapotban, vagy ha teljesen elmerülünk egy tevékenységben.
forrás: http://journal.phong.com/wp-content/uploads/2012/01/CHITTA-5states.jpg

Eredeti szöveg: Carol Krucoff
Forrás: Yoga Journal / http://jogamagazin.hu/az-elme-ot-allapota/


Pirossal kiemeltem egy fontos részletet! Egy jól felépített és vezetett jóga foglalkozás ekagra állapotba hozza az elmét. Ha az elme ekagra állapotban van, csendes, szemlélődő. A személy ilyenkor nem "társasági ember", emiatt nem gondolom, hogy a jóga órák után helye van a "tea szeánsznak", a fecsegésnek, a "ki-mit-érzett?", "ki-hogyan-érezte-magát?" típusú beszélgetéseknek. 
A felmerülő érzések és tapasztalások személyesek, max. a tanárral érdemes megosztani, a fejlődés elősegítése szempontjából. A többi nem más mint üres fecsegés, spirituális versengés... :)

Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu

2016. december 7., szerda

A jóga-meditáció sajátosságai Patañjali Yoga-sūtrái alapján


/Idegen tollakkal/
SZERZŐ: Pressing Lajos Lílávadzsra

forrás: http://dakiniland.net/joga/irasok/eredeti/joga-meditacio-sajatossagai
Ez a klasszikus jógával foglalkozó tanulmány eredetileg előadás formájában hangzott el a Magyar Pszichológiai Társaság Relaxációs Munkacsoportjának ülésén, 1986. május 17-én. Már önmagában a tény is érdekes, hogy akkoriban a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében elmondhattam egy ilyen előadást, jóllehet már érezhetők voltak az akkori politikai rendszer bomlásának első jelei, ami az ideológiai szigor enyhülésében is megnyilvánult. Még ugyanebben az évben nyomtatásban is megjelent az írás a Buddhista Misszió Dokumentáció gondozásában.

Jóllehet ma már, az első megjelenés óta eltelt csaknem harminc év távlatából sok mindent másképp látok a jógával kapcsolatban, és az írásaim stílusa is sokat változott, a tanulmány legtöbb megállapítását ma is helytállónak érzem. E tanulmány alkalmas lehet arra, hogy utat nyisson a modern jóga eszméire nagy hatást gyakorló Patañjali-féle klasszikus jóga mélyebb megértéséhez, és segíthet helyretenni e jógával kapcsolatban elterjedt néhány közkeletű félreértést. Az azóta megismert sokféle jógahagyomány fényében hangsúlyozni szeretném ugyanakkor, hogy az itt közölt anyag kizárólag a Patañjalihoz köthető Jóga-szútrák tanításaival foglalkozik, más fontos jógahagyományok – így például a védánta jógája vagy a tantrikus jóga – filozófiai alapvetése különbözhet az itt leírtaktól.


...a dhāraṇā, a koncentráció. Ez a világból már kivont tudat rögzítését jelenti egy helyen. A tudat megismerő tevékenysége még fennáll, azonban megszűnik annak szétszórtsága, csapongása (III/1). A dhāraṇā az egyetlen pontra vagy tárgyra történő összpontosításban valósul meg, miközben a jelölt tökéletesen elnyom minden más tudati tevékenységet (ekāgratā vagy ekāgrya). A fenntartott egyetlen tudattárgy biztosítja, hogy ne következzék be öntudatvesztési állapot vagy elalvás.

Ha a meditáció eltervezett tárgyának terében a megismerés folytonosan egymásra következő, vagyis semmilyen más megismerés (tudattevékenység) által nem érintett, egységes áramlásként valósul meg, a yogīeléri a dhyāna vagy meditáció fokozatát. Ilyenkor ahogy a víz fölveszi az edény alakját, amibe töltik, a szellem tökéletesen fölveszi a kontemplált tárgy alakját (III/2). A meditáció lényegében nem más, mint időben homogén koncentráció, a tudatban megjelenő eszmék változatlan egymásra következése. Időbeli mélységet ad a koncentrációnak; a tudat áttetsző és tiszta lesz, s csak a meditációs tárgy színezi azt. A tárgy és a szubjektum a megismerésben egyre „közelebb kerül” egymáshoz....

.....A szellemi elmélyedésekkel kapcsolatban tisztán kell látnunk egy tényt, ami felett szinte minden kommentáríró hajlamos elsiklani: azt ugyanis, hogy az elmélyedés megismerő szintjein végbemenő megismerés nem vṛtti, vagyis nem azonos a szokásos hétköznapi tudattevékenységek egyetlen formájával sem. Nem lehet tehát a megismerő elmélyedések megismerési műveleteit diszkurzív gondolkodásként, reflexióként és így tovább értelmezni, amint ezt egyes modern szerzők teszik. Az utóbbiak ugyanis legjobb esetben is a pramāṇa-vṛtti „helyes észlelés” vagy „helyes következtetés” szintjéig terjednek, márpedig Patañjali egyértelműen és világosan leszögezi, hogy a „meditáció” fokán mindenféle vṛtti – tehát a helyes megismerés is – felszámolásra kerül. Az elmélyedésekbe már egyetlen vṛtti sem kerülhet be (vö. II/11). A megismerő elmélyedésekben megvalósuló megismerés nem vṛtti, hanem gnózisz (prajñā): a tárgyra vonatkozó közvetlen metafizikai lényeglátás. Ez többek között azt is jelenti, hogy a vṛttik felszámolásával a megismerés a tudat (és a világ) olyan rétegeit kezdi érinteni, ahol ontikusan és strukturálisan nem vált még szét a pszicho- és fiziko-genezis, vagyis a tudat és annak tárgya egy. Ekkor a puruṣa a tudattal együtt mozogva közvetlenül ismeri meg a tudattal egy tárgyat, s nem iktatódnak a megismerés folyamatába a citta-vṛttik közvetítő műveletei.

A megismerő szellemi elmélyedés fokozataival, valamint az ezeken is túl húzódó meditációs állapottal előadásom utolsó fejezetében részletesen foglalkozom majd, s a filozófiai háttér eddiginél alaposabb megvilágításával is megpróbálom érthetőbbé tenni ezeket a hétköznapi tudattól oly távol eső jelenségeket. Előtte azonban tegyünk a belső aṅgákkal kapcsolatban egy rövid kitérőt!...



A teljes írás itt olvasható: http://dakiniland.net/joga/irasok/eredeti/joga-meditacio-sajatossagai

Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu