2016. július 21., csütörtök

A bandhákról (energetika 1.)

A mai spiri irodalomban ha az energetikáról írnak, legtöbbször a  csakrákról írnak, néha a nádikról, pránáról.
forrás: http://www.satyananda.hu/www/content/images/apmb.jpg

Ha picit utánaolvasol nem a new age / spiri irodalomban, hanem mondjuk "eredeti" anyagokat/könyveket olvasva, nem csak csakrákról, pránáról, nadikról találsz leírást, hanem koshákról, bandhkról, pránajámáról, mudrákról is.









forrás: https://www.antikvarium.hu/foto/5047178-nagy.jpg
forrás: http://bolt.filosz.hu/pranajama-uj-megvilagitasban

Most a bandhákról szedtem össze néhány alap tudnivalót:

Bandhák – energiazárak, energiazsilipek

A bandha zárat jelent, ahol nyomással szervek vagy szervcsoportok, illetve energiapályák bizonyos pontjait aktiváljuk. A megfelelő hatás eléréséhez a helyes végrehajtáson kívül a figyelem összpontosítása és testünk reakcióinak tudatosítása is fontos.


Uddijána bandha
uddiyan, udna = repülni, szállni
Az Uddijána-bandha által behúzzuk a hasizmokat a hasüregbe, olyan erősen, amennyire csak lehetséges.
Ennek következményeként az egész testet könnyűnek érezzük. Az érzések is „emelkednek”, azaz a lelkiállapot emelkedik. A szomorúság és a depresszió „elrepülnek”. Az uddijána ­bandha jó és szabályos emésztést eredményez. Az emésztés akkor jó, ha az embernek az étkezés után kb. 8 órával van széklete. Az ételmaradványoknak teljesen ki kell ürülniük, úgy, hogy a bélcsatorna azután teljesen tiszta legyen. Az uddijána-bandha a manipura csakrát, a napfonatot és a hasnyálmirigyet élénkíti. Aktiválja a szamána pránát. A szamána fűti a gyomor tüzét, elősegítve az emésztést és fenntartva, összehangolva a hasi szervek funkcióit. Ha az emésztési tűz (agni) felébred, az emésztés is jól működik. Ez a technika segíti a szervezetet a tápanyag felszívásában és a salaktalanításban. Megbetegedéseink okai gyakran lelki, pszichés eredetűek. A negatív gondolatok és érzések, gondok, idegesség, izgalom, harag, sértődés stb. beteggé tesznek bennünket. A zavart azonban gyakran csak akkor vesszük észre, amikor a testünkre kezd hatni, az okoknak már nem vagyunk tudatában (pszichoszomatikus tünetek). E belső zavarok rendezésében és ezáltal a testi-lelki egyensúly helyreállításában segítenek a bandhák és közülük különösen az uddijána-bandha.Az uddijána bandha megtanulása és rendszeres gyakorlása elengedhetetlen a satkarma kriják végzéséhez. Az uddijána bandha a kiinduló állása például a nauli krijának és a basti-nak is.

Végrehajtása:
Kis terpeszben állva, kissé hajlított térddel, kicsit hajlított derékkal támaszkodjunk meg a comb középső részén. Annyira hajlítsd a derekad, hogy éppen lásd a hasad (a visszajelzés szempontjából is jó). Alapos kilégzés. Kilégzés utáni légzésszünet (kumbhaka). Mellkasi belégző mozgás hatására megemelkedik a mellkas, (nem szívjunk be a levegőt, "üres belégzés") ezáltal a has be-, és felfelé húzódik, míg egészen homorúvá válik. Ennek hatására olyan vákuum keletkezik a hasüregben, mely fokozza az összes szervi izomzat tónusát, és edzi a szervek helybentartásáért felelős szalagokat.Néhány másodperc után engedjük vissza a mellkast, ezután lassú, nyugodt, mély belégzés. Normál légzés közben lazítsunk. Ha a gyomor környékén, vagy a has alsó részében kifejezett fájdalom-érzés keletkezik, akkor kevésbé erőteljesen gyakorolj, szokatlan a belső szerveknek az ilyen mértékű elmozdulás.


Dzsálandhára bandha – állzár
A dzsálandhára bandha aktiválja a torok csakrát, udána pránát aktiválja és nem engedi "elszökni" felfelé a prána pránát :) , jó hatású torokbetegség esetén. Az udána, a köldöktől a torkon keresztül felfelé mozog. Az udána prána szabályozza a hangszálakat, beszédet, növekedést, irányítja a buzgalmat és akaratot. A prána prána (mivel a gyűjtőnév itt megegyezik a "fajta" névvel, emiatt a szóismétlés) a fejtől a köldök irányába mozog, a szíven keresztül. Szabályozza a lélegzetet, a táplálék és ital felvételt, az érzékszervi és mentális tapasztalásokat. A tettek elvégzéséhez szükséges energiát biztosítja.
A dzsálandhára bandhát úgy gyakoroljuk, hogy belégzés után a légzésszünetben a fejünket lehajtjuk és az állunkat a mellkasunkhoz nyomjuk. Addig tartsuk fenn ezt a helyzetet, amíg légszomj nem jelentkezik, majd emeljük a fejünket és kilélegzünk. A légzésszünetet nem szabad erőltetni. Ne végezzük a gyakorlatot magas vérnyomás esetén, szív-és érrendszeri problémáknál, pajzsmirigy működési zavarnál.


Mula bandha - gátzár

A gyakorlatot jógaülésben végezzük. A gát területén levő izmokat rövid ideig megfeszítjük, majd ellazítjuk. A legalsó csakrát aktiválja. Az apána práná "elszökését" gátolja meg! Az apána az alhasi részen mozog, a köldöktől a gát területéig. Szabályozza a vizelet, az ondó az ürülék kiválasztását, a reprodukciós folyamatokat és az immunrendszer alapját képezi.


Maha bandha - a három bandha együtt, pl. maha mudra testhelyzetben. A három bandha megtartja a testben a pránákat (prána, apána, szamána, udána, vjána)
forrás: http://media.yogaanatomy.net/images/mahamudra.jpg

forrás: http://www.jackcuneo.com/blog/2014/11/2/maha-mudra-great-mudra
Fontos: a bandhák nem gyerekjátékok! Megtanulásukhoz, keress a bandhákat, ismerő (és rendszeresen gyakorló) oktatót!

forrás: http://www.jogapont.hu/cikk/0000000152/energiaaramlas-fogalma-a-vedikus-hagyomanyokban/#.V5CVoriyOko

És ha továbbra is érdekelnek a bandhák itt találsz egy nagyszerű írást róluk: https://ayogi.wordpress.com/2016/07/05/mindent-a-zarakrol/




2016. július 15., péntek

Az önismeretről (Popper Pétertől)

forrás: http://s3.amazonaws.com/logware/wp-content/uploads/2015/06/13090621
„Sajnos az önismeret iránti látszólagos igény divattá vált. 
Ezért elsősorban egy félreértés a felelős, nevezetesen az a hiedelem, hogy az önismeret gyógyít. 
Sok rendeződésre, harmóniára vágyakozó lelket ez a tévedés sodor a pszichológia, vagy a pszichiátria közelébe. 
Nem tagadható, hogy az önismeret növekedése, tisztulása, kiterjedése az Én-funkción túlra feltétele a gyógyulásnak. 
De önmagában nincs terápiás hatása.
Ha egy pszichoterápia hibásan, csak az önismeretre, a kognitív funkciókra, az emlékezésre, vagyis az intellektusra alapoz, kudarcba fullad abban az értelemben, hogy pl. egy önmagáról keveset tudó neurotikus emberből, egy önmagáról sokat tudó neurotikus lesz. 
A helyzet ahhoz lesz hasonló, mint amikor Hegeltől megkérdezték, hogy aki sok logikát tanul, logikusabb lesz-e a gondolkodása? 
Körülbelül annyira – felelte a német állami filozófus – mint ha valaki nagyszerűen megtanulja az emésztés fiziológiáját, jobb lesz-e az emésztése?
A fizikai folyamatok, az erkölcsi magatartás, az emberekkel való érzelmi kapcsolat alakulása nem a szándékos tanuláson múlik, elsősorban nem elhatározás kérdése.”
 (Popper Péter: Ingovány)


forrás: http://108.hu/wp-content/files/popp.jpg

2016. július 14., csütörtök

Guru Purnima, Július 19.


MI AZ A GURU PURNIMA?

forrás: http://amytorresacim.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/07/orange-full-moon-300x168.jpg
A Guru a fejlődést jelenti, az embert aki segít a tudatlanság és téveszmék sötétségéből (Gu) a tudás, a mélyebb megértés, a tisztább tudatosság fénye (Ru) felé tartó utunkon!

 A purnima jelentése: telehold.

Minden évben július hónapban (vagy júniusban) egy teliholdra eső napon, a GURU PURNIMA ünnepén köszönetet mondunk lelki vezetőinknek, mestereknek, tanárainknak, hogy segítenek elmozdítani a sötétséget a tudatlanságunkról, hogy jobb és teljesebb emberekké váljunk. Így ez a júliusi telihold a legfontosabb nap minden jógagyakorló számára.Ilyenkor különleges alkalom nyílik a mesterhez fűződő lelki kapcsolat megerősítésére.
Azok számára, akiknek még nincs gurujuk, szintén jó alkalom, hogy a gyakorlatokon és tanításokon keresztül kapcsolatban kerüljenek velük, és megismerjék a jóga igazi szellemiségét.

2016. Július 19.-én 21:00-től Telihold meditációval és shanti mantrával emlékezünk a Mesterekre!

A Shanti mantrát itt tudod meghallgatni és elolvasni: www.gaborjoga.hu MANTRÁK

Mesterek:
B.K.S. Iyengar
forrás: http://iyengar-yoga.hu/wp-content/uploads/2014/11/IYENGAR_baixa.jpg

Swami Sivanada
forrás: http://sivanandaonline.org/newsupdates/wp-content/gallery/sivananda-image-gallery/3195.jpg

Swami Rama
forrás: https://cdn.himalayaninstitute.org/wp-content/uploads/2011/06/About-Swami-Rama.jpeg

Swami Satyananda
forrás: http://www.rikhiapeeth.in/wp-content/uploads/2013/08/Swami-Satyananda-28.jpg








2016. július 12., kedd

Miért zavar a csend?!

Maverick Concert Hall
forrás: https://www.flickr.com/photos/soulellis/6073983273
1952 augusztus, Woodstock, Maverick Concert Hall, itt lép fel egy este David Tudor zongoraművész.
Készül előadni John Cage komponálta 4'33" című darabot. 
David Tudor zongorita (forrás:https://en.wikipedia.org/wiki/David_Tudor 
Kezében egy stopperóra.
Leül a zongorája elé, majd lezárja a billentyűfedelet...és négy perc harminchárom másodpercig csak ül. 
Csendben.
Nem üt le egy árva fia hangot sem a zongorán.

Ez volt a 4'33" világpremierje.

A közönség háborgott. 

A "mű" szerzője a következőket mondta:

“Nem értették meg a lényeget. A csend, mint olyan, nem létezik. Amit az emberek csendnek hittek, igazából tele volt véletlenszerű, akaratlan hangokkal. Az első részben hallani lehetett a szél zúgását. A második résznél esőcseppek kopogtak a tetőn, a harmadiknál pedig az emberek adtak ki érdekes hangokat, amint elkezdtek susmogni, vagy szépen lassan kiszállingózni a teremből."

A nagy kérdés: miért érzik magukat kényelmetlenül az emberek ha csend van?
Ha körülöttünk csend van, akkor a belső "hangok" hallhatóvá válnak. Kénytelenek vagyunk magunkra figyelni. Saját belső világunk (gondolataink és érzelmeink) hangjait nem mindig szeretjük., nem vagyunk kibékülve magunkkal. A csendben pedig kénytelenek vagyunk magunkra figyelni. 
Próbáld ki: ülj le, helyezkedj el kényelmesen és légy csendben. Először csak 5 percig. 
Ha jönnek a zavaró gondolatok és érzések, ne mérgelődj rajtuk csak figyeld magad és ne reflektálj befelé sem! Ez az alapja a nyugalomnak. Ez az alapja a különválás érzésének (mikor észreveszed, hogy van tested, de nem te vagy a test, hogy vannak érzéseid és gondolataid, de nem te vagy az érzéseid és gondolataid). Majd, ha tovább ülsz a csendben megint helyére kerülnek a "legokockák" és megint meglesz az egységélmény, ahogy az Isa upanisadban megírták:

"Ki az összes létezőket önnön lelkében szemléli,
minden lényben a lelket látva többé nincs oka félni.

Mert ki minden létezőben önnön lelkére rátalál,
Az Egységet ismerőhöz hogy érhetne fel gond, s homály?"


Próbáld ki! :)

források:
https://www.flickr.com/photos/soulellis/6073983273, 
http://shop.builder.hu/a-kussolj-es-eddz-elve-a-karateban-a2404
http://oshagyomany.vidya.hu/OH07/OH0706.html






2016. július 6., szerda

A fű csendben nő, avagy a fejlődésről!

Lehrreich Márta írása
Jógaoktatóként tevékenykedve, látom a tanítványaimat a jógaórákon és látom magamat is, amikor én gyakorlok, én vagyok a tanítvány.

Gyakorlok!

Szembesülve önmagam határaival, mint ahogy a jógagyakorlók is mindannyian.

Érzem, milyen az, amikor valamelyik gyakorlat egyszerűen nem megy. NEHÉZ!  Nem tudom megcsinálni.  Rövid a lábam a karom, vagy mentálisan fogyok el.

Van mikor éppen nem elég erős a test vagy pont nem mozgékony egy-egy ízület.


Indokot, kifogást rengeteg lehet találni!


De mi történik akkor, ha mégis csinálom tovább, ... gyakorlom. És bár látszólag nem tudom…

De FEJLŐDŐM!





Bárhol is tartasz a jóga és az önismeret útján, ha gyakorolsz, van eredménye!










Ez az én tapasztalatom!