2016. március 25., péntek

Mi a Jóga? Egy válasz a sok közül!

forrás: http://www.buddhistgeeks.com/wp-content/uploads/2008/10/kenwilber.jpg


Mi a jóga?

„A jóga lényege nagyon egyszerű: igát vagy egyesülést jelent. Kelet vagy Nyugat, a jóga az egyéni és abszolút lélek összekapcsolásának, vagy egyesítésének a technikája És ezért izzó, tüzes, elmélyült, mámorító. El fog vinni messze túl magadon, egyesek szerint el fog vinni a végtelenbe. Maga a jóga a közvetlen tapasztalás tüzében születik. Tenni, élni, és gyakorolni kell. A fejből kell jönnie, de egyaránt a szívből is. És ez nagyon kivételes egyesülés.
Lépj be most a jóga világába, amiről azt mondják, hogy a szenvedéstől a felszabadulásig, a haláltól a halhatatlanságig vezet. És tudd, hogy ezen a különleges utazáson valóban jó kezekben vagy.”

Ken Wilber / Jóga Tradíció, Mandala-Véda kiadó /

Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu

2016. március 10., csütörtök

Alapok az otthoni gyakorláshoz (kérdések, válaszok)

forrás: http://seattleyoganews.com/yoga-studio-vs-yoga-home/
Mennyit "kell" gyakorolnom hetente?
Általánosságban azt lehet mondani, hogy a több rövidebb gyakorlás (ha időd engedi, lehet persze hosszú ideig gyakorolni) jobb, mint a ritka de több órás jógagyakorlás. Ha van naponta 15 perced reggel vagy este az órákon megismert ászanákat gyakorolni, már elmondhatod magadról, hogy nagyon nagy lépést tettél a jóga útján. Ez a rendszeresség segít az élet más területén is rendezettebbé válni. A hosszabb 1,5 (néha 2 órás ) Jóga foglalkozásra heti 1-2 alkalom megfelelő. 

forrás: http://www.doyouyoga.com/doing-yoga-at-home/
Milyen gyakorlatokat végezzek otthon?
Az otthoni jógázásnál még fokozottabban érvényes, az hogy mindent finoman, nyugodtan, egyenletes mozgással végzünk. A figyelem megmarad a testünkön, légzésünkön (koncentráció). Érdemes az órák elejéről ismert bemelegítő gyakorlatokkal kezdeni a reggeli jógát, majd néhány napüdvözlet és rövid pihenés savászanában. Természetesen mindenkinek egyformán jó „tuti” recept nincs, de érdemes többféle gyakorlatsort kipróbálni.

forrás: http://images.elephantjournal.com/wp-content/uploads/2012/06/yoga-householders-4.jpg
Van különbség a reggeli és az esti gyakorlás között?
Röviden: van . Hosszabban: a reggeli jógázás célja elsősorban a test finom átmozgatása, „felébresztése” és felkészítése a napi feladatok hatékonyabb ellátására. Emiatt a reggeli jógázást érdemes egy rövid légzésfigyeléssel kezdeni (nem irányítod a légzést csak figyeled, szemléled). Az ízületeket átmozgató bemelegítés jöhet utána és a gerinc átmozgatása ülve (homorítás-domborítás, oldalra döntés-hajlás, csavarások), majd néhány nyújtózkodás (nem felejtsd el, hogy a testednek van eleje, háta, oldalai, tehát mindegyik rész meg kell nyújtani). Ezután jöhet pár kör napüdvözlet, ha az időd engedi. Majd rövid pihenés és indulhat a nap.

Az esti gyakorlás ahhoz tud hozzásegíteni, hogy az éjszakai pihenés, alvás még jobb legyen. Segít ellazulni, megpihenni. Most is a légzésfigyeléssel kezd, majd jöhet a gerinc átmozgatása, ezután a feszültséget (negatív stresszt) leginkább összegyűjtő izmokat célszerű megnyújtani, ellazítani (váll, nyak, hát felső része, lapockák közötti terület, deréki szakasz, comb hátsó része, vádli) és a végén ellazítani a bokát is (egész nap a súlyunkat cipeli, megérdemel egy kis lazítást ). Ha egyoldalú terhelést végzel a nap folyamán érdemes kompenzálni, ellensúlyozni a másik oldalt is átmozgató gyakorlatokkal. Este is pihenéssel (savászanával) érdemes zárni a gyakorlást, ellazítva a testrészeket. Gondold végig, ha idegesen, haraggal a lelkedben térsz nyugovóra, a tested nem fog tudni megfelelően ellazulni alvás közben sem. Sajnos sokszor ébrednek az emberek fáradtan, enerváltan, „mintha nem is aludtam volna” érzéssel.


forrás:
http://www.stylista.com.cy/wp-content/uploads/giselebundchen.jpg
Nehezen tudok egy-egy gyakorlatot elvégezni, mit csinálok rosszul?
Erre a kérdésre két idézettel (egy elméleti és egy gyakorlati ) válaszolok.

Az első:
„A jóga gyakorlása sokak számára valami nehézkes, küzdelmes, de mindenképpen sok fájdalommal és akadállyal járó tevékenység. Nem kétséges, hogy ebben sok igazság van. A fejlődés abban áll, hogy átlépjük, meghaladjuk addigi akadályainkat, gátjainkat és egyre inkább kiteljesedjünk. Ez a meghaladás nem kis munka eredménye. Aki önmagát akarja csiszolni, annak szembe kell néznie őszintén önmagával. Ez a látvány a legritkább esetben kecsegtető, de sokszor annál inkább bántó. Hogy mégis újra és újra nekiveselkedünk, az annak a belső hajtóerőnek, tűznek köszönhető, ami abból a belső pillantásból táplálkozik, amit képesek voltunk legbelsőbb önmagunkra vetni. Ha egyszer megérezted ennek a pillantásnak az erejét, már semmilyen nehézség nem tudja kierőszakolni benned az önmegismerés és az önfejlesztés feladását.

A jóga gyakorlása nem a könnyűtől a nehéz felé, vagy az egyszerűtől a bonyolult felé vezet minket. Ez a megközelítés meglehetősen felszínes, és bár egy külső laikus szemlélőben ez a benyomás ébredhet, mi mégis tudjuk, hogy lehet, hogy néha bonyolódnak a gyakorlatok és még az is lehet, hogy nehezednek is, mégis ez az út mindezekkel szemben a durvától a finomabb felé halad. Önmegértésünk lépései során az egyre finomabb, korábban észrevehetetlen dolgok válnak tudatossá. „
Forrás: Padma jógastúdió hírlevele 2006. augusztus 15. 

forrás: http://en.paperblog.com/yoga-at-home-truths-577685/
A második:
Nehéznek érzed néha egy-egy ászana (testtartás) kivitelezését? Hogyan tudnál továbblépni? A válasz egyszerű: légy figyelmes magadhoz és kíméletes. Figyelmedet irányítsd a feszülő területre, testrészre. Addig végezd csak a gyakorlatot, amíg érzed a jó nyújtózást, kellemes feszülést, de fájdalmat nem tapasztalsz. Ha elkalandozik a figyelmed, engedd meg neki, de azonnal irányítsd vissza az adott feladatra. Majd fordítsd figyelmedet a légzésedre. Figyeld a légzésed természetes ritmusát. Legyen a légzésed egyenletes és sima. Majd figyelmedet fordítsd újra az adott testrészre. Figyeld meg, körvonalazd a feszülő területet és a kilégzésekkel, együtt próbáld elengedni a feszültséget. Finom igazítás a testtartáson. Majd tovább keressük mozgásunk határait és a légzésre figyelve, lazítjuk a feszülő izmokat. Ha pontosan hajtjuk végre, az ilyen gyakorlás nem csak hatékony fizikai gyakorlat, hanem bevezető tréning a tudati gyakorlatokhoz (koncentráció, meditáció).

Forrás: Jóga és Pszichoterápia (Szvámi Ráma, Rudolph Ballentine Szvámi Adzsaja)


forrás: http://www.yogabasics.com/practice/yoga-for-beginners/building-a-home-yoga-practice/
Egy fontos részlet a jóga ászanák gyakorlásával kapcsolatban….
a leghitelesebb forrásból a Jóga szutrákból:

2.46 Az ászana szilárd és kényelmes
2.47 Az erőlködés fellazításából és a (szemléletnek) a végtelennel való eggyé válásával.
2.48 Ettől fogva nem zavarnak többé a kettőségek.

Tehát az ászana olyan tudatos testhelyzet, melyben jóleső érzés, kényelmes időzni.
Bár előfordulhat, hogy az ászanák végzése közben feszülté, görcsössé válnak az izmaid és kapkodóvá válik a légzés. Ezt a fölösleges feszültséget kell ellazítani, ez az ászana gyakorlás egyik célja.

Mostantól kezdve Te is így gyakorolj a jóga foglalkozásokon és az otthoni jógázás közben is!


Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu

2016. március 1., kedd

Legyen divat az önkéntesség!


Ez az első bejegyzésem 2016-ban. Kicsit eltűntem! :) De a benyomás ami miatt írom a bejegyzést, pont 2015.12.24-én, délelőtt ért. A belvárosban sétálva délelőtt, összefutottam egy ismerősömmel. Beszélgettünk és jelezte, hogy látta, hogy az egyik önkéntes egyesületben tevékenykedem. Látott az egyesület FB oldalán. Majd megjegyezte: már Ő is gondolkodott, hogy kellene segíteni, meg is nézte ezt az egyesületet, de mivel nem alapítvány, nem tudja leírni az adójából. Majd még hozzátette, hogy persze NEM divatból szeretne segíteni.  Hááát, mondom én sem divatból teszem, meg hát a pár kiló almát, narancsot amit viszek és az önkéntes munkát sem tudom leírni az adómból..., de értem a célzást! ;) Majd később elgondolkodtam, hogy miért is ne lehetne DIVAT az önkéntesség. Miért ne? Aki kapja az ételt, azt valszeg nem érdekli, hogy aki segít miért is teszi, örül és kész!  Ne érdekli, ha valaki kiposztolja az ott készült képeket az FB-n. Aki tud segíteni az is örül! Hol itt a gond? Szóval: legyen divat az önkéntesség! Baj nem lehet belőle! :)

Sok embertől hallottam már, hogy "gondolt rá", már "beszélt róla", hogy kellene ezt-azt csinálni, segíteni, bla, bla, bla. Nos, Nekik, Norbi barátom kedvenc youtube videóját ajánlom: